Акустика студій звукозапису
Незважаючи на те, що студії можуть бути дуже великими приміщеннями, переважна більшість студій, які будуються в даний час, мають сумарну площу приміщення тон-залу та контрольної кімнати менше 200 м2. Часи мега-студій пройшли, сучасна звукозаписна техніка, що дозволяє виконувати записи найвищої якості, тепер вміщається в двох валізах. При цьому фізичні принципи поширення звуку в приміщеннях, на жаль, залишилися незмінними.
Для того щоб на студії виготовлявся дійсно якісний продукт, приміщення тон-залу та контрольної кімнати повинні мати необхідне акустичне оформлення, яке буде відрізнятись один від одного.
Перш за все - не дивлячись на як завгодно малі розміри, в даних приміщеннях не повинно бути проблем із записом і відтворенням низьких частот. У випадку з тон-залом проблеми на низьких частотах просто не дадуть коректно записати інструменти з "граючим низом": ударні або бас. У контрольній кімнаті неконтрольований бас призведе до того, що фонограма випущена студією буде абсолютно неприродньо звучати в усіх інших місцях. Саме тому при будівництві студій стільки уваги приділяється вибору форми і пропорцій приміщень, а після виконання звукоізоляційних заходів досить велика кількість часу приділяється корекції звукового поля на низьких частотах.
Для контрольної кімнати, в залежності від її призначення (запис стерео або багатоканального звуку), також існують свої вимоги щодо розміщення звукопоглинальних і звукорозсіюючих матеріалів. Важливо пам'ятати, що якщо така кімната має своє, виражене звучання, в інших приміщеннях зведена тут фонограма може зазвучати як завгодно. Тому, один з найпоширеніших методів облаштування контрольних кімнат - це створення нейтрального акустичного середовища в приміщенні. Низький час реверберації тут поєднується з вимогою його незмінності (рівною характеристики) у всьому частотному діапазоні.
При проєктуванні приміщень студій звукозапису слід дотримуватися таких принципів::
- Форма і пропорції приміщень тон-залу та контрольної кімнати повинні обиратися виходячи з фізичних принципів поширення звуку в замкнутих об’ємах. Найкраща пропорція розмірів приміщення - "золотий перетин" - 1:0,62:0,38. Найгірший варіант - приміщення кубічної пропорції - 1:1:1.
- Для кожного приміщення розробляється система НЧ-поглиначів, що формують рівномірне поле в низькочастотному діапазоні.
- Час реверберації в приміщеннях повиннен знаходитися в діапазоні, рекомендованому для студійних приміщень відповідного обсягу. Для контрольних кімнат невеликої площі, як правило, час реверберації не перевищує Трев = 0,3 с.
- Інтер'єр тон-залу та контрольної кімнати повинен містити рівномірне чергування звукопоглинаючих і розсіювальних поверхонь. Допускається розміщення розсіювальних або дзеркальних поверхонь на фронтальній стіні контрольної кімнати під час запису звуку в форматі "стерео".
- В залі мають бути виключені акустичні дефекти типу "пурхаючого" (flatter) відлуння, викликані застосуванням паралельних звуковідбиваючих поверхонь.
- В оздобленні інтер'єру студійних приміщень повинні застосовуватися пожежобезпечні, екологічні, і придатні до тривалої експлуатації матеріали з відомими і стабільними акустичними характеристиками.
При будівництві залів домашніх кінотеатрів в якості декоративно-акустичних матеріалів застосовуються панелі Decoustic, панелі Soundboard, стінові панелі Ecophon Akusto, підвісні стелі Ecophon Sombra і Ecophon Focus Dark Diamond, а також стінові і стельові плити Саундлайн-Акустика, напилюване акустичне покриття Sonaspray або Sonacoustic.
В якості внутрішнього звукопоглинаючого матеріалу застосовують екологічно безпечні негорючі плити Шуманет-ЕКО. Для монтажу декоративно-акустичних матеріалів з метою виключення брязкоту металевого каркаса застосовується система Вібронет-профіль.